Útmutató
Lord Alfred Tennyson:
Shalott kisasszonya
(részlet)

S mindazt, mi tükrében lebeg, szövétnekében őrzi meg: gyakran, mikor más szendereg, temetni indult bús sereg tartott Camelotba. S máskor magasban járt a Hold, tükrébe ifjú pár hatolt, „Emészt világom árnya” szólt Shalott kisasszonya.
[tovább]

üzenőfal

On-line lelkek

lélek olvassa a lapot.



Untitled Document

Steampunk, avagy a fogaskerekek korának romantikája

Magyar jelentése 'gőzpunk'. 1980-as évek végétől megjelenő, elsősorban kortárs stílus és tematika, másodsorban alternatív művészeti szubkultúra, amely a legkülönbözőbb magas művészeti formáktól kezdve (szépirodalom, képzőművészet, művészfilmek stb.), az alacsonyabb rangúnak tekintett populárisabb művekben (ponyvairodalom, popzene, számítógépes játékok, képregény stb.), a mindennapi tárgykultúrában és formatervezésben is egyaránt megmutatkozik.


A steampunk, mint stílus az ún. neoviktoriánus stílusból (viktoriánus éra) meríti formáit, ezeknek egyfajta újraromantizálását vagy jelenkori dekadenciáját adja.


A steampunk, mint tematika (és nem műfaj) a sci-fi egyik altematikájának is tekinthető, amely az időbeli anakronizmus ('kortévesztés') harmadik formájából, az elképzelt jövő tematikai elemeiből alkotja meg tartalmát (paleo-futurizmus). Ilyen elemek a steampunkban az elképzelt technológiai vívmányok és találmányok szerepeltetése, amelyek Cory Gross nyomán Celeste Olalquiaga giccselméletének megfelelően a steampunk két alapvető típusát adja:
1. Melankolikus Steampunk: amikor ezek az elemek a cyberpunkhoz hasonlóan posztapokaliptikusak és dekadensek.
2. Nosztalgikus Steampunk: amikor ezek az elemek egy olyan fiktív technológiai aranykorból megmaradt vívmányok, melyek pozitívabb színben tűnnek fel régiségükkel az információtechnológiai forradalom és az internet korában.

 

A steampunk kialakulása és elterjedése:

A szakirodalom azokat a műveket tekinti proto-steampunknak, amelyek a 19. századi tudományos fantasztikus románcokhoz nyúlnak vissza (Jules Verne, H. G. Wells, Mark Twain, Mary Shelley), esetleg ezeknek adaptációi, újraírásai, olvasatai. Nyugaton ilyennek tekintik: Mervyn Peake: Titus Alone (1959) c. művét, a CBS Wild Wild West című televíziós sorozatát (1965-1969), Thomas Pynchon: Under The Rose c. novelláját (Slow Learner kötetben, 1969), Keith Laurmer: World of Imperium c. alkotását (1962), Ronald W. Clark 1967-es regényét a Queens Victoria Bomb's-ot és ide sorolják még Michael Moorcock steampunk trilógiájának első darabját is.
A proto-steampunk nemcsak a nyugati kultúrákban éreztette hatását. A csehszlovák filmművészetben Karel Zeman animációi és Oldřich Lipský (Tajemství hradu v Karpatech (Várkastély a Kárpátokban) 1980, Adéla jeste nevecerela (Nick Carter a szuperdetektív) 1977) filmjei mutatnak erős korai steampunk hatásokat.
Erre az időszakra tehető a steampunk körökben híressé vált kiadvány a Leonard de Vries által szerkesztett, a 19. század képtelen találmányait tartalmazó: Furcsa találmányok (Victorian Inventions) c. könyvének megjelenése is 1971-ben. (Hasonló kezdeményes ekkoriban Magyarországon Greguss Ferenc: Élhetetlen feltalálók, halhatatlan találmányok c. munkája, és a csehszlovák Ladislav Svirhan: Hallgatag barátaink c. műve)
A proto-steampunk értelmezéséhez hozzátartozik, hogy mivel az irodalomban, a 19. századi szerzők munkáinak olvasása közben nem tudunk elvonatkoztatni saját korunk olvasási normáitól, így a steampunk elődeinek tekintett szerzők műveit (Jules Verne, H. G. Wells, hazánkban Jókai Mór, Jósika Miklós, Tóvölgyi Titusz tudományos fantasztikus regényeit stb.) szintén tekinthetjük proto-steampunk alkotásoknak.

Kezdetben, az első steampunk művek megjelenésekor a steampunkot a cyberpunk egyik variációjának tekintették. A legkorábbi steampunk művek az 1970-es években jelentek meg, de a nyugati szakirodalom az igazi steampunk megjelenését az 1980-as évek végére datálja. Sok mű ekkor még cyberpunk mese a 19. századba helyezve.
Jelentős szerzők és művek:
James Baylock: Morlock Nights (1979), Homunculus (1986), Infernal Devices (1987) Tim Powers: Anubisz kapui (Anubis Gates) (1983)
A steampunk a kilencvenes évek elejére válik tudatos tendenciává. Ebben a korszakban jelennek meg olyan művek, mint Paul di Filippo Steampunk Trilogy c. regénysorozata és William Gibson - Bruce Sterling A gépezet (The Difference Engine) c. regénye.

"Úgy ahogy a kiberpunkban, a gőzpunkban is lejátszódik egy váratlan és nagyarányú - általában technikai - változás, amelynek következményeként az addigi társadalmi és erkölcsi meggondolások hirtelen meginogni látszanak, és túlhaladottnak tűnnek. A gőzpunkban ezt talán legnyilvánvalóbban a hirtelen összeomló arisztokratikus világrend jelképezi, de a hirtelen iparosodás miatt bekövetkező munkanélküliség és létbizonytalanság is hasonló húrokat pendítget, mint a kiberpunk elembertelenedettsége. No persze a steampunk igazi csábereje nem feltétlenül ezen társadalmi mélyfilozofálgatások kihívása. Aki állt már egy igazi, működő gőzmozdony mellett, megragadja egy méltóságteljes Zeppelin látványa, vagy komálja a gyárnyi méretű, gőzturbina hajtású óriási mechanikus számítógépek vagy éppen gőzmechek kombinációját - ezen cuccok tetején végzett drámai kard- vagy pisztolypárbajok opiconálisak - azok talán tudják értékelni a gőzpunk lehetőségeit.

Bár a gőzpunk és a nagyobb testvér, a kiberpunk is erősen túlhaladni látszik a fénykorán, azért vannak kiaknázandó dolgok a témában - elég ha mondjuk a Hellboy órameghajtással rásegített működésű náci gyilkos élőhalottjára gondolunk." (Beholder.hu)

A steampunk kategóriái:

Historikus steampunk
A steampunk egyik alkategóriája. Olyan tudományos-fantasztikus fikció, mely olyan alternatív jövőt vagy jelent tartalmaz, ahol nem indul be az elektromosság elterjedése, és így az információtechnológia forradalom is másmilyen eszközök által valósul meg, mint ahogy napjainkban megvalósult. pl. League of Extraordinary Gentlemen comic book.


Steampunk fantasy
Szinte nincs is bennük tudományos fantasztikum. A steampunk csak díszlet, csak háttér, egy hagyományos fantasy keretét szolgáltatja.

Egyéb variációk
Amikor a steampunk másféle tematikákkal stílusokkal keveredik. Ide sorolják a steampunk western sci-fi-vel, dieselpunkkal, cyberpunkkal, clockpunkkal kevert változatait.

 

Steampunk divat, tárgykultúra:

A steampunkban jelentős a tárgykultúrában, iparművészetben betöltött szerepe. Jelentős irányzattá vált napjainkban a modern eszközök pl. számítógép, mobiltelefon, elektromos gitár "régiesítése", amelyet napjainkban egyre gyakrabban hívnak a "steampunkosnak". Gyakori díszítőelemek ilyenkor: a fogaskerék, kulcsok, csavarkulcsok, óraműves alkatrészek, fémcsövek, fém- esetleg fa, kaucsukcső (de semmiképpen sem műanyag) alkatrészek szerepeltetése. Jellemző színek az óarany, az ólmos (esetleg abszint-zöld) árnyalatok. A steampunk design szintén a neoviktoriánus formákhoz vonzódik, ezeket keveri esetleg szecessziós vagy későrokokós, eklektikus stílussal. A steampunk divat általában az aktuális trendeket vegyíti 18. vagy 19. századinak tartott idealizált elemekkel, ezekhez teszi hozzá a fogaskereket, vagy az alkatrészeket, mint díszítést. Az ornamentikában érintkezik valamennyire a punkosabb divatirányzatokkal is, ahol ezek az alkatrészek (fogaskerék, kulcs stb.) a szokásos punk (pl. tű, sörös doboz nyitó fogantyú) diszítőeszközöket helyettesítik. Főképp a melankolikus steampunk tárgykultúrára jellemző a morbiditás, mint pl. a clockpunk taxidermia, vagy a roncsolt porcelánbabák, archaizált robotikus szerkezetek, automaták műalkotássá minősítése.


Steampunk a szubkultúrában:

A steampunknak napjainkban is létező kultusza van. A világhálón a google mintájára létrehozták a Brass Goggles nevezetű blogot, ami a legnaprakészebb steampunk eseményekről tudósít. A Steampunk Magazine pedig a steampunk kultikus, saját folyóiratának tekinthető. A világ különböző országaiban steampunk közösségek alakulnak. Ilyen pl. First Viennese Anachronistic Society az osztrák, vagy a Hungarian Steampunk Community a magyar steampunk közösség.


Steampunk, mint művészetfilozófia, esztétika:

Világképe alapvetően nosztalgikus. Esztétikája az ebből a nosztalgiából származó giccsélmény felfedezése, újraértelmezése. Filozófiai síkon leginkább az információtechnológiai forradalom ellen lázadó beletörődésnek tekinthető, ahol a romantikus felértékelésével és a posztmodern anakronizmussal próbál kifejeződni a viszony a különböző technológiák és az ember között feszülő ellentétek vagy éppen szorosabbnak tekinthető kapcsolatok feltárása között. Időképe a pop-kultúrákon belül tudatosan rugalmas. A steampunk művek néha az időfilozófiákra is hivatkoznak. Egy alternatív jövő illetve jelen megalkotása, a különböző idősíkok keverése az időtlenség érzetét keltve általánosabban és mindig fikciósan fejezi ki a jelenkor mondanivalóját. Popularitásának tudatában nem feltétlenül alkalmazkodik a magas kultúra viszonyaihoz. Egy steampunk mű tehát a klasszikus értelemben nem is sci-fi igazán, mert nem realista, egy megtörténhetetlen, bekövetkezhetetlen jövőt vagy alternatív jelent ír le. A steampunk a posztmodernben a gépi roncs, a rom, a régi idealizálásával, az információs és az ipari forradalom párhuzamba állításával sajátosan mai, kevert idejű létállapotot tükröz.

 

Magyarul megjelent külföldi steampunk regények:

Kevin W. Jetter: Morlockok éjszakája. In: Utazások az időgéppel. Móra Ferenc Ifjúsági Könyvkiadó. 1990.
William Gibson - Bruce Stelin: A gépezet. Nagual Publishing. 2005.
Tim Powers: Anubisz kapui. Valhalla Páholy. 2001.

 

Steampunk filmek:

Van Helsing
A szövetség
Lemony Snicket - A balszerencse áradása (2004)
Az időgép (The Time Machine, 2002)
Mutáns krónikák (Mutant chronicles, 2008)
Vadiúj vadnyugat (Wild Wild West 1999)

 

Források:

Wikipedia

A hivatalos magyar nyelvű steampunk blog: Sztimpank!

Sosevolt Múlt - Steampunk Magazin

Köszöntő
Figyelmeztetés
Az oldal felnőtt tartalommal bír, ezért csak saját felelősségedre böngéssz az irományok között, nehogy megsérüljön a lelked! :)

eligazító

az oldal
Nyitás: 2008. okt.
Admin: angel8
× még több oldal info ×
Böngésző: MF
Mail: katt ide
Buttonom:
[több]

bölcsesség


[Made on a Mac | angel8 © 2006 - 2010]