egyébismeretterjesztő

A valaha épített legnagyobb magyar hadihajót 100 éve kezdték építeni

Vasárnap segédkeztem egy házi dolgozat elkészítésében, ami az első világháború fegyvereiről szólt. Ekkor bukkantam erre a gyöngyszemre: a Szent István csatahajóra.

Tudtátok, hogy a SMS (Seiner Majestat Schiff = Őfelsége Hajója) Szent István [Tegetthoff-osztályú] csatahajót 1912-ben kezdték el építeni a Fiume melletti Danubius gyárban, és 1915-ben állt hadrendbe? A háború alatt javarészt a pulai kikötőben állomásozott, és csak a lőgyakorlatok esetén hagyta el a dokkot. Hossza 152 méter, szélessége 27, 9 méter volt, a fedélzetén 1087 fő dolgozott.

Fegyverzetét 12 db 30,5 cm-es L/45 ágyú ; 12 db 15 cm-es L/50 ágyú ; 18 db 7 cm-es L/50 ágyú ; 2 db 7 cm-es L/18 ágyú ; 2 db 4,7 cm-es L/44 légvédelmi ágyú ; 4 db 53 cm-es torpedóvető cső alkotta.
1918. június 10-én, az első harci bevetésén két olasz torpedó találta el, ami súlyos sérüléseket okozott rajta, az oldalára dőlt, majd elsüllyedt. (Nem volt szerencsés elindulni az első komoly bevetésére…)

89 ember halt meg a támadás során, de ekkor fordult elő az is, hogy a világtörténelemben először torpedókkal lőttek ki egy hatalmas csatahajót, szóval erkölcsi csatavesztésnek is számított az eset.

A Szent István egyike annak a kevés hajónak egyébként, melyeknek elsüllyesztését filmre vették. A hivatásos filmesen kívül az eseményeket, Mensburger amatőr filmes, sorhajóhadnagy is megörökítette (a másik két ilyen eset a HMS Barham és az USS Arizona).

Az SMS Szent István jelenleg 66 méter mélyen fekszik az elsüllyesztése helyén. 1990 és 1998 között több osztrák, magyar és horvát búvárexpedíció is meglátogatta a roncsot, mely jelenleg fejtetőn fekszik a Premuda-szigettől délkeletre.

Forrás: Wikipédia